Podatnicy
mogą odliczyć w deklaracji PIT ulgę – tzw. ulgę termomodernizacyjna. W 2020
roku podatnicy mogą odliczyć nawet 53 tys. zł wydatków z tytułu
termomodernizacji budynku.
Podmioty, które mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej
Ulga przysługuje podmiotowi,
który jest właścicielem albo współwłaścicielem budynku mieszkalnego
jednorodzinnego, opodatkowującego swoje dochody w oparciu o jednolitą stawkę
podatku 19% lub na podstawie skali podatkowej albo ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych.
Budynek jednorodzinny to
dom wolnostojący, który w ujęciu swojej konstrukcji stanowi odrębną całość i
można w nim wydzielić maksymalnie 2 lokale bądź też 1 lokal mieszkalny i 1
lokal użytkowy o powierzchni nie większej niż 30% powierzchni całkowitej
budynku.
Dla przykładu:
Jeśli podatnik posiada dom
o powierzchni 150 m2, a 30 m2 z tej powierzchni zagospodarował na sklep, może
skorzystać z ulgi, ponieważ lokal użytkowy zajmuje 25% powierzchni całkowitej
budynku. Jeśli ten sam podatnik posiada wiele nieruchomości, to wówczas limit
dla danej osoby jest łączny i osoba może odliczyć maksymalnie 53 tys. zł. Limit
ustawowy nie jest bowiem związany z konkretną inwestycją, ale z konkretnym
podatnikiem. W przypadku małżonków posiadających nieruchomości objęte
współwłasnością łączną – każda z osób może odliczyć maksymalnie po 53 tys. zł,
a więc limit zwiększa się podwójnie w porównaniu do limitu dla jednego
podatnika.
Wypełnienie w PIT – Ulga termomodernizacyjna
Niezbędne będzie tu wypełnienie PIT/O. Załącznik PIT/O nie stanowi samodzielnej deklaracji podatkowej, ale należy go złożyć wraz z drukiem PIT. Podatnicy powinni pamiętać, że formularz PIT/O można złożyć wraz z zeznaniami PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS i PIT-37. Dla ułatwienia odliczenia ulgi nowa wersja PIT/O ma wiersz pt. „Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego”, gdzie można wpisać kwotę w wysokości do 53 tys. zł z okresu maksymalnie 3 lat liczonych od końca roku, w którym podatnik rozpoczął inwestycję termomodernizacyjną.
Małżonkowie, którzy
rozliczają się wspólnie w ramach PIT-36 albo PIT-37, wypełniają jeden wspólny
załącznik PIT/O. Jeśli rozliczają się osobno, każdy z małżonków wypełnia
załącznik dla samego siebie w odrębnej deklaracji. Kwota odliczenia powinna
znaleźć pokrycie w rocznym dochodzie każdego podatnika. Jeśli dojdzie do
sytuacji odmiennej, czyli dochód jest niższy niż wydatki, można ją odliczyć w
kolejnych latach, chociaż nie dłużej niż przez 6 lat od roku, w którym
poniesiono pierwszy wydatek.
Dla przykładu:
Jeśli podatnik poniósł w
2019 roku koszty na zakup instalacji fotowoltaicznej w wysokości 35 tys. zł, a
jego dochody wyniosły 30 tys. zł, zaś resztę sfinansował oszczędnościami, to w
formularzu PIT za 2019 rok może odliczyć maksymalnie 30 tys. zł, a pozostałą resztę odliczy w formularzach PIT w kolejnych
maksymalnie 6 latach.
Warunki odliczenia ulgi termomodernizacyjnej
Istnieją następujące
warunki odliczenia ulgi termomodernizacyjnej:
- Rozpoczęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
- Kupowanie towarów i usług zgodnie z wykazem regulowanym na mocy rozporządzenia;
- Kupowanie wyłącznie u podatników zarejestrowanych jako płatnicy VAT, zaś w rozliczeniu przedstawianie faktur opłaconych osobiści.
- Odliczanie wydatków na bieżąco, tj. osobno w przypadku każdego roku kalendarzowego w PIT.
- Ukończenie realizowanej inwestycji maksymalnie w ciągu 3 lat, które należy liczyć od dnia pierwszego poniesionego wydatku.
- Rozliczanie wyłącznie realnie poniesionych wydatków (nie można na przykład odliczyć kosztów dofinansowania uzyskanego z NFOŚiGW, jak choćby kosztów skorzystania z programu „Mój Prąd”).
Co możesz odliczyć w uldze termomodernizacyjnej?
W uldze można odliczyć
konkretne działania i typy produktów, wyszczególnione w rozporządzeniu Ministra
Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów
materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć
termomodernizacyjnych. Wyliczono tam 15 typów materiałów budowlanych i urządzeń
oraz 16 rodzajów usług.